Voor veel kranten waren de rubrieksadvertenties enorme melkkoeien. Door de opkomt van internet is de ongenaakbare positie van deze dinosaurussen onder zware druk komen te staan (bron: Emerce). Om te laten zien hoe groot deze markt is onderstaand een overzichtje van het aantal advertenties per site en hun marktaandeel (zie hier voor het volledige overzicht):
Gaan de kranten dit verloren terrein terug winnen? Ik denk van niet, en wel omdat:
- De kranten tot op de dag van vandaag puur defensief hebben gereageerd. Bij veel kranten is online adverteren verplicht gekoppeld aan plaatsing in de krant. Speurders heeft de aanval ingezet, maar maakt nog geen winst. Ogenschijnlijk is men koploper marktplaats aan het naderen, maar mij is onduidelijk waar die advertenties vandaan komen. Het lijken ook veel doorplaatsingen uit de krant.
- De online marktplaatsen hebben een bron aangeboord van advertenties die eerder niet werden gezet. Het betalen voor een krantenadvertentie (minimaal 35 euro voor een 1 in 3 mini) over een bureaustoel woog niet op tegen de kosten. Online zijn de kosten zo laag (6 euro bij Marktplaats) dat ook die advertenties lucratief te plaatsen zijn. En als je maar genoeg van dit soort kleine bedragen binnensleept is een goede omzet ook te halen (eBay liet uitstekende cijfers zien deze week) Krantenbedrijven hebben niet de infrastructuur om met deze relatief kleine advertentiebedragen om te gaan.
- Dit gezamelijk leidt tot een duurzame gedragsverandering. Mensen die al hun kleine spullen online hebben verkocht zullen bij goede ervaringen hiervoor ook voor het verkopen van kleine spullen de online marktplaats gebruiken.
Discussion
No comments for “Is het gevecht om de rubrieksadvertenties nog te winnen door de kranten”