Nu er steeds meer mogelijkheden komen om kenbaar te maken waar een site zich fysiek bevindt, nemen ook de mogelijkheden voor lokaal adverteren toe. Toch wordt daar nog bijzonder weinig gebruik van gemaakt. Nu de reclamebestedingen weer aan het stijgen zijn (zeker de online bestedingen) lijkt het interessant om een plekje op die markt te veroveren.
In de offline wereld doen Experian en aanverwante bedrijven goede zaken. Online zijn er bedrijven als Bloomerce. Maar deze zitten allemaal in de DM hoek. Een aantal websites in Nederland leent zich prima om te lokaliseren. Ik denk dan aan web-log.nl, cu2, habbohotel, Marktplaats, Blogger en een aantal Startpagina’s. Een groot aantal hiervan is in handen van Ilse Media. Maar tot nu toe zijn er nog geen tekenen van Paul Molenaar om zijn sites te gaan GeoTaggen.
Volgens mij is het ideaal als je als bakker uit het wereldberoemde Veenoord (elk jaar de eerste schaatsmarathon op natuurijs) je vloerkadetten ook online aan de man kan brengen bij de inwoners van Veenoord. Overture en Google hebben laten zien dat ze met dit soort kleine adverteerders toch voor een meer dan fatsoenlijk inkomen kunnen zorgen.
Een aantal sites is zo lokaal dat redelijkerwijs kan worden voorspeld dat er alleen personen uit die regio komen. Als je die GeoTagged kun je hier een slaatje uit slaan! Dus wie is de eerste die bij adverteren bij de lokale voetbalclub Twedo mogelijk maakt?
ben je daar opgeleid in de kunsten van de voetbal voordat je werd gegrepen door een klim-virus?
Even pauze? Neen, voetbal heb ik stelselmatig links laten liggen. Klimmen ontdekte ik al op mijn 14e dus daar ben ik al een tijdje zoet mee!
Op LocalPointt kun je lokaal adverteren. Deze nieuwe site maakt het zelfs voor de bakker en de voetbalvereniging mogelijk om extra aandacht te vestigen op de eigen lokatie. Omdat LocalPoint werkt op basis van websites kan er eenvoudig doorgeklikt worden.