Er zijn drie manieren van het genereren van verkeer naar je website. Vanuit zoekmachines, vanuit andere sites en doordat mensen je URL direct intikken. Over SEO, SEA, bannercampagnes en e-mailmarketing wordt veel geschreven, maar over het halen van mensen vanuit een andere site eigenlijk niet. Ik dacht, laat ik dat eens op een rijtje zetten.
Volgens mij zijn er zes manieren om links te genereren naar je site:
- Portals en startpagina’s:
Vaak vergeten omdat het gewoon saai handwerk is. Daar zijn ‘wij hoogopgeleide online marketeers‘ natuurlijk veel te goed voor. Maar een vermelding op een aantal startpagina dochters levert je honderden bezoekers per dag op. Een andere goede plaats is DMOZ, een weinig bekende directory die echter door heel veel directories klakkeloos wordt overgenomen. Een linkje daar is ook veel waard.
Stap 1: Maak een uitgebreide ronde op internet en kijk naar relevante portals waar je site tussen zou passen en stuur naar deze sites een persoonlijk en gemotiveerd verzoek om je site te linken. - Partnership:
Iedereen heeft wel een relatie met een toeleverancier, een contentpartner of gewoon vrienden. Dan is het uitwisselen van een link natuurlijk makkelijk gedaan. Maak daar gewoon beleid van. Je kan ook partners zoeken: richt samen een rubriek op, neem samen een initiatief of sluit je aan bij een brancheorganisatie. Veel sites met weinig bezoekers met daarachter een professionele uitgever willen graag hun content op andere sites hebben. Hier kan je gebruik van maken.
Stap 2: Breng je huidige partners in kaart en wissel links uit. En ga na waar je nog meer redelijk eenvoudig partners kan maken. - PR / Buzz:
Natuurlijk harstikke makkelijk gezegd, maar zorg dat je iets doet waar mensen naar willen linken! Een succesvolle viral is niet zo makkelijk gemaakt, het aantal flops is gigantisch. Het doen van een onderzoek met een opmerkelijke of actuele vraag is veel makkelijker. Maar een goede ondernemer heeft vaak ook een interessante kijk op zijn eigen business. Je kan die opschrijven en op je site zetten.
Stap 3: Ga na wat je in huis of in je hoofd hebt wat voor anderen interessant is en zet dit op je site. Belangrijk is hierbij ook dat je dit communiceert naar buiten met bijvoorbeelde een persbericht. - Content
Eigenlijk het allerbelangrijkste voor een stabiel aantal links. Hoe beter en unieker de inhoud van je site hoe meer mensen er naar zullen wijzen. Dat kan van alles zijn: unieke producten, lage prijzen, video, user reviews etc. Maar het allerbelangrijkste is dat er iets staat dat niemand anders heeft en waar vraag naar is.
Stap 4: Ga na waarin je uniek bent en maak een plan om dat uit te vergroten door content te (laten) creeeren. - Participatie
Ook dit is weer hard werken. Meng je in de discussie op blogs, forums en andere sites waar je als gebruiker aan kan meedoen. Twitter is hier ook een uitstekend middel voor. Door je in discussie te mengen kan je links delen of mensen wijzen op bepaalde zaken op je site. Heel belangrijk is echter wel dat het relevant is wat je meldt, anders keert iedereen zich tegen je. Aan de andere kant is een conversatie met je potentiele bezoekers gewoon leuk!
Stap 5: Ga op zoek naar relevante fora, blogs en andere sites waar je je in de discussie kan mengen en ga dat doen. - Social networks
Er wordt gigantisch veel tijd besteed op social networks. Het zijn bezoekers en pageview kanonnen van jewelste. Er zijn ook veel mogelijkheden naast de participatie in het vorige punt. Zo kun je vaak onderwerp of merkgroepen oprichten en voeden met info. Een andere mogelijkheid zijn de gadgets of widgets die veel van deze sites toelaten. Het mooie is dat gebruikers vrijwillig jouw spullen op hun persoonlijke pagina’s zetten.
Stap 6: Ga na wat er al is en maak hier gebruik van. Kijk wat je site uniek maakt en hoe je dat kan overbrengen in zo’n netwerk.
Dit is een opzetje voor iets wat ik nog ergens anders voor wil gebruiken. Heeft er iemand nog aanvullingen of andere tip, laat ze horen!
Ha Spike,
Zeker wel een interessant stuk en een helder en duidelijk plaatje. Wat ik mis is een stukje diepgang en techniek. Welke Anchors gebruik je en waarom? Wat ook interessant is het stukje concurrentie.
Wesley Plugers
Manager Sem at Searchresult
Ik heb nu al een aantal websites opgebouwd, en daarbij alle factoren toegepast die nodig zijn om je website goed gevonden te laten worden door Google.
Waar ik nog het meeste tijd aan kwijt was is het verzamelen van links en links ruilen. ik dacht er moet toch een manier zijn om op een veel snellere manier veel links te verkrijgen naar mijn websites.
Ik ben aan de slag gegaan met het verzamelen van links van algemene websites waar je snel en zonder registratie je links kan plaatsen. Deze websites heb ik allemaal verwerkt in een Link suggestie nieuwsbrief. Hiermee krijg je elke week via de email een lijst met +/- vijfentwintig websites, waar je gratis kunt aanmelden.
Ik wil jullie ook de mogelijkheid geven om gecontinueerd en snel links te plaatsen naar jullie website. Het bespaard mij inmiddels uren aan zoekwerk en beantwoorden van e-mails met link voorstellen.
Hoop dat het voor jullie net zoveel betekend als voor mij. Via de onderstaande link kun je jezelf inschrijven:
http://meerbezoekers.org/meer-bezoekers1/gratis-links-nieuwsbrief.html
Succes met je website!
Met de vriendelijke groeten,
Hi Spike, leuke ‘infographic’:) Nog 2 toevoegingen:
1) Social networks hebben vaak dofollow links en zijn dus niet altijd geschikt voor linkbuilding. Uiteraard wel om je links te delen met anderen.
2) Social Bookmarking is wel erg geschikt voor linkbuilding, hierover heb ik een artikeltje op mijn blog geschreven.
Succes met linkbuilden!
I also want to allow for rapid and continued to post links to your website. It saved me hours of searching now and answering e-mails with link suggestions.
Hey Rowan,
Leuke opsomming met waardevolle tips. Wat ik zelf heb gemerkt is dat on page optimaliseren ook heel belangrijk is en steeds belangrijker wordt.
100 goede links naar een pagina is ok, maar als de pagina ook goed geoptimaliseerd is dan stijgt je positie direct.
Los van de kanalen die je noemt is het ook interessant om te kijken welke links nu echt voor ‘beweging’ zorgen.
Een paar punten die ik hier tegenkom:
– populariteit pagina / domein
– PR
– aantal uitgaande linkjes van die pagina
– relevantie (content match)
– gebruikte linkterm
Groet,
Marco
Really excellent information and good helpful .
Excellent back link building explanation and great information for link building .
Hello every one, here every person is sharing such familiarity, thus it’s good to read this blog, and I used to visit
this webpage daily.
All the very best for you. I adore your internet site, a lot quality content on it!
All the most effective.
Pretty! This has been an extremely wonderful article.
Thanks for supplying this info.