Ik spreek tegenwoordig regelmatig met Belgische collega’s. Het gesprek kwam daar op sociale netwerken. Ik dacht altijd dat Netlog daar de grootste was, maar nu in snel tempo werd ingehaald door Facebook. De waarheid bleek iets minder heroisch te zijn. Netlog is maar heel kort redelijk groot geweest en al vrij snel door Facebook ingehaald. Volgens mijn Belgische collega’s was Netlog voor ‘laagopgeleide kinderen‘.
Toen vroeg ik mij af hoe het nu eigenlijk in de Nederlandse sociale netwerken zit. Om mij heen is het trend om je Hyves profiel te verwijderen. En ook ik heb bijna meer vrienden op Facebook dan op Hyves. Nu weet ik wel dat ik in een vrij klein hyper-online wereldje leef dus eerst maar eens de feiten checken. En dan vallen twee dingen op. Facebook is nog lang niet in de buurt van Hyves. En het lijkt alsof de enorme groei van Facebook tot stilstand is gekomen.
Je ziet wel dat Facebook groeit, maar nog lang niet in de buurt is van Hyves. Maar er is daar meer aan de hand. Als je namelijk een vergelijking maakt met de andere social networks in Nederland. Dan zie je dat CU2.nl, Sugababes.nl en Superdudes.nl allemaal reeds door Facebook zijn vermorzeld (en dat Ilse en de Telegraaf hebben laten zien niet in de ontwikkeling mee te kunnen van die twee giganten).
Maar daar zie je ook iets anders. De vlakke lijn die je lijkt te zien in de vergelijking met Hyves blijkt niet zo vlak te zijn. Facebook laat een verdubbeling van het aantal bezoekers zien in een jaar tijd. In datzelfde jaar lijk je ook een trend te zien van afvlakking (en eventueel zelfs daling van hetzelfde aantal bezoekers) bij Hyves. Als Facebook in dit tempo doorgaat zijn ze er in 3 jaar overheen. Als Hyves echt blijkt te dalen zou onze recessie wel eens langer kunnen lijken dan de hegemonie van Hyves… Maar 2009 gaan ze nog wel halen denk ik.
Hoi Sipke,
Mooi he, die trendgrafiekjes van Google!
Volgens mij zien wij niet helemaal hetzelfde als het gaat om de NL grafieken. In de eerste NL grafiek zie ik een lijn van Hyves die gaat van 250K naar 550 a 600K naar 500K aan het einde van de grafiek. Een verdubbeling dus van de unieke bezoekers, maar wel met een daling aan het einde.
De tweede grafiek geeft een lijn voor Facebook met een stijging van 10K in het begin naar 60K met aan het einde van de grafiek 55K. Een zelfde knik aan het einde van de lijn, die ook Hyves doormaakt.
In feite dus een stijging van 250K van Hyves over een jaar, en een stijging van 50K van Facebook over een jaar. Met een gat tussen Hyves en Facebook aan het begin van het jaar van 240K en aan het einde van het jaar van 445K.
Hoe haal je uit deze gegevens nou dat over drie jaar Hyves is ingehaald door Facebook?
@Andris, als marktonderzoeker moet je toch weten dat het hier om de trend gaat en niet om de absolute aantallen :-). Facebook laat een stijging zien van bijna 600% terwijl Hyves in jouw interpretatie een stijging van 100% laat zien. In mijn interpretatie is dat een daling van 10% (ik zie dat dalende puntje in januari eerder als seizoensinvloed voor beiden. Welke variant je ook kiest. Met het doortrekken van deze lijnen is er ook in absolute zin een lijn te trekken waarbij de twee lijnen elkaar gaan kruisen.
En idd, Google trends voor websites is geniaal (en beter dan Alexa). Kijk ook eens naar Google Adplanner, bijna nog genialer. Ik hoop dat ze trends voor websites gaan migreren naar Insights for Search, dat is nog leuker…
Ha ha ha, ja, ik signaleer hier ook erg mooie trendlijnen! Maar je moet een trend niet uit zijn verband trekken.
En dat verband zijn de absolute aantallen. De procentuele groei van beide netwerken kun je niet zonder meer met elkaar vergelijken zonder de daadwerkelijke getallen erbij te betrekken.
Natuurlijk, een stijging van 600% is enorm. Maar als je kijkt waar ze vandaan komen (10K) dan is die groei niet zo moeilijk. Een stuk makkelijker in ieder geval dan de groei van 250K van Hyves.
Ik ontdek nu dat we het over verschillende dingen hebben. Jij kijkt naar de lijn van januari naar januari. Ik bekijk de grotere lijn (die van de volledige grafiek, dus anderhalf jaar). Je hebt gelijk dat de lijn van hyves in het laatste jaar een lichte daling aangeeft (wat mij betreft over het hele jaar een stabiele lijn).
Maar goed, afgezien daarvan vind ik nog steeds dat je moet kijken naar de verhouding tussen de twee. Als je dat in percentages wilt doen, moet je voor beide hetzelfde getal als “honderd procent” nemen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om 500K als honderd procent te nemen. De 25K van Facebook Jan 08 is dan 5% daarvan. Een groei naar 50K is een groei van 5% ten opzichte van 500K. De daling van Hyves van 500K naar 490K is dan een daling van 2%. Uiteindelijk veel gegoochel met cijfertjes..
Maar Facebook die over drie jaar Hyves heeft ingehaald? Dat zie ik nog steeds niet bewezen. Daarvoor moet die dalende trend van Hyves behoorlijk in gaan zetten, en de stijgende lijn van Facebook moet een stuk harder gaan stijgen. Misschien moeten we volgend jaar de lijnen voor 2009 eens gaan bekijken? Dan schrijven we samen een artikel erover..
@Andris, goed plan om over een jaar nog eens te kijken. Ik ben wat pessimistischer over de kansen van Hyves in het internationale speelveld. Maar misschien blijft het net zo fier overeind als Martplaats (dat dan weer wel door de internationale concurrent werd gekocht). Tot in 2010 (wat dit onderwerp betreft dan, blijf voor de rest vooral doorlezen!)
Hallo Sipke,
Hier in Spanje is Tuenti een goed voorbeeld dat een lokaal produkt het de global players behoorlijk moeilijk kan maken. De spaanse jeugd heeft meer op met Tuenti dan met Facebook, Hi5 of Myspace, tenminste, dat zeggen mij dochters en die kunnen het weten. Het is dus zeker niet onmogelijk voor Hyves om marktleider in Nederland te blijven, ook in de komende jaren.