Onlangs was ik op het congres ‘Krenten uit de pap‘. Een van de sprekers was Eduard de Wilde van VODW. In tegenstelling tot veel van de overige sprekers sprak hij op een meer strategisch niveau. Ik hield een tweetal punten over aan zijn presentatie (pdf). Het eerst was de rol die een weblog kan spelen in de nieuwsvoorziening. Hij gaf aan dat deze met name geschikt zijn voor het snelle nieuws en achtergronden.
– Voor de achtergronden omdat een weblogger zich heel goed lang op een klein onderwerp kan storten. Ook omdat hij gebruik kan maken van de expertise van zijn bezoekers die hem actief benaderen, professionals moeten vaak zelf achter de feiten aan.
Weblogs zijn minder geschikt voor de gedegen achtergronden die snel na een nieuwsitem verschijnen. Hiervoor kunnen de mainstream media vaak op korte termijn zoveel mankracht vrijmaken dat de bezoekers en schrijvers van weblogs hier niet tegenop kunnen.
Het tweede dat ik heb overgehouden aan de presentatie was een kenschets van bedrijven die iets met weblogs zouden moeten doen. Met name bedrijven met sterke expressieve merken zouden een weblog moeten beginnen. Dit kan hun merk sterk ondersteunen omdat het geloofwaardig overkomt en commitment kweekt.
Discussion
No comments for “Weblogs als marketingtool”