// you’re reading...

Online Marketing

Hoe slim zijn adverteerders


On-line adverteren word steeds populairder. Hoe wordt dit gedaan? Hoe beslist een adverteerder waar hij zijn euro’s uitgeeft en wat voor criteria hanteerd de adverteerder? Op dit moment lijken de keuzes vooral te zijn gebaseerd op een leuke campagne. En de opdracht lijkt te bestaan uit het genereren van zoveel mogelijk bereik voor een zo laag mogelijke CPM. Dit terwijl er volgens mij twee criteria zijn voor succesvol online adverteren:

Relevantie – Dit is het lastigste bereiken, maar met name Viral campagnes laten vaak een hoge relevantie zien. Zo won het bureau Qi een viertal spin-awards voor zijn Heineken campagnes. Toch kan ook zonder viral een hoge relevantie worden bereikt, in B2B advertenties wordt vaak goed gelet of een uiting past bij haar publiek. Bij B2C campagnes kun je daar vaak aan twijfelen. Dus geen BMW campagne op een psychologie website, maar eerder op de Playboy website. Ondanks het succes van AdWords lijkt het nut van relevantie nog lang niet door iedereen te worden ingezien.
Kwalitatief hoog bereik – Voor zo weinig mogelijk geld een zo hoog mogelijk bereik halen is een kunstje voor de gemiddelde marktkoopman. Maar om een merk precies die doelgroep te bieden die hij wil hebben is een heel andere kunst. Nu blijkt het nog steeds heel lastig om te zien of je advertenties de juiste doelgroep bereiken. STIR is een enorme stap in de goede richting, nu weet je behalve dat je mensen bereikt, ook nog eens wie. Met tools als het messaging platform van Optizen, Mesagent, kan nog veel meer. Gelukkig is ook de reclamebranche overtuigd en ontwikkelt men verschillende tools.
Be Sociable, Share!

Discussion

One comment for “Hoe slim zijn adverteerders”

  1. Argumenten heb ik genoeg hoor, daroam ook dat ik niet met uit hun context gesleurde citaten van Presser moet komen aankakken. Maar als dat de liga is waarin je ‘t liefste speelt, wil ik er gerust op doorgaan: het VB noemt zichzelf toch zo graag ‘de enige echte democratische partij’? Pas de0e0r je onfeilbare okkazielogica maar eens op toe. Best mogelijk dat je graag zou willen dat ik scheld, maar de dingen bij naam noemen is net iets anders. Wie het schoentje past, trekke het aan, maar zorg dat je je wensen niet te vaak voor werkelijkheid neemt.Waar haal je dat ‘jullie’ (wie zijn ‘wij’ eigenlijk? De lezers van pdw’s blog?) een ander mening willen ‘verbieden’? Je moet maar eens wat vaker dit blog lezen. Het vorig bericht bijvoorbeeld: de vrijwillige (niet door een rechtbank opgelegde of afgedwongen) publicatie van een ‘recht van antwoord’ waarin je voorzitter zich over de mening van pdw beklaagt. Als je je op basis de0e0rvan geroepen voelt om de lezers van pdw’s blog niet alleen loze beschuldigingen naar het hoofd te slingeren, maar ook meermaals voor fascisten te schelden, denk ik niet dat ik diegene ben die om argumenten verlegen zit. Prettige zondag.

    Door: Anna | December 13, 2015, 22:21

Post a comment