// you’re reading...

Online Marketing

Gartner Hype cycle, handig of onzin?

Gartner kwam begin augustus met een rapport of de staat van verschillende ICT gerelateerde producten of ontwikkelingen. En het idee is volgens mij heel goed. Er is altijd een hype bij een product (denk: Twitter!) zonder dat de echte toepassingen bekend zijn. Daarna wordt iets volledig afgebrand (ik heb altijd al gezegd dat virtuele werelden / chatten / wiki’s / behaveriol targeting niks zijn…). En dan uiteindelijk blijken dingen best handig.

Als je kijkt naar de hype cycle, dan staat er toch wel wat onzin in volgens mij:

  • Zo kunnen we allemaal de tablet PC’s toch wel zo’n beetje afschrijven. Het blijkt dat typen toch handiger is dan schriftherkenning. Ik vermoed zelfs dat ik sneller kan typen dan schrijven.
  • Electronic paper is natuurlijk erg indrukwekkend, maar zoals ik al eerder schreef is er nog wel wat te wensen over. Maar ik snap het concept ook niet zo goed, waarom moet je 2 soorten schermen hebben?
  • En dan corporate blogging, volgens mij is het idee dat een CEO lekker al zijn gedachten gaat delen volledig misplaatst. Wat het fenomeen ons wel heeft geleerd is dat open en echt communiceren veel effectiever is dan gladde advertorial praat. Maar misschien is mijn gevoel volledig in sync met de hype cycle.

Voor de rest zitten er wat dingen in die ik over het hoofd had gezien (Green IT…) of waarvan ik de neergaande trend nog niet had gezien (solid state hard drives lijken mij nog steeds ideaal). Maar voor de rest zie ik alle plaatsingen wel. Dus het lijkt me een goed systeem!

Dan rest nog de vraag: waar zouden mobiel internetten, e-mail marketing, social networks en taggen staan?

Be Sociable, Share!

Discussion

No comments for “Gartner Hype cycle, handig of onzin?”

Post a comment