8a heeft al een tijdje een mobiele website. En op deze site staan wel wat advertenties. De inkomsten daarvan zijn ruim voldoende om de hosting van deze site te betalen. Maar van die mobiele site komt nog niks binnen. Dit vooral omdat er geen advertenties op staan. Ik werd deze week getriggered door het bericht op de Google blog met de aankondiging dat ze ook plaatjes in AdSense gaan aanbieden op mobiel. Ik wist niet eens dat AdSense voor mobile al bestond. Maar het bestaat al sinds september 2007, niet zo goed opgelet in mijn RSS feeds blijkbaar. Ik ga het eens proberen. Er zijn bij mij nog wel wat vragen over de effectiviteit:
- Zouden mensen klikken op mobiel, wat zijn de CTR’s
- Is er genoeg inventory, wat voor soort adverteerders zijn er
- Wat zie je dan op de site van de adverteerder, gaat het om branding of conversie
- Wat zijn de CPM of CPC tarieven, of is er zelfs een CPL tarief
Volgens Mobile Cowboys was 2006 al het jaar van het mobiel adverteren. Maar ik zie er nog niet veel terwijl mijn WAP browser op mijn Blackberry toch wel een kwartier per dag wordt gebruikt. Die vragen zullen dus wel nog wel even onbeantwoord blijven. Als het werkt laat ik het even weten.
Dr zijn toch al heel wat Mobile Internet Advertising de revue gepasseerd in Nederland: Volvo, Ford, Dunlop, HP, KPN, Consumentenbond, ABN AMRO, Randstad, Rabobank, Jeep, Microsoft, Unive, Anderzorg, Interpolis, FBTO, Peugeot, Florius, FBTO, om maar enkele te noemen.
Bovenstaande gaat dus om Mobile Internet Display Advertising in Nederland. Ga je Mobile Advertising in het breedste zin van het woord bekijken (DirectSMS, Ringtones van Ringtones, Bluetooth, SMS&Win, Mobile Ingame Advertising etc. ) heeft HotSMS de laatste jaren al honderden campagnes gedaan. Als je de vele campagnes van andere partijen in Nederland hierbij optelt dan kun je spreken dat Mobile Advertising al heel wat jaren flink wordt ingezet.
Richard Otto (HotSMS / Buongiorno)
Ha Richard Otto, interessante voorbeelden. Kun je ook iets zeggen over de vormen waarin wordt geadverteerd? En op wat voor basis (CPM, CPC of fixed package fee?) wordt er betaald. En dan ook nog de vraag hoe dit soort ads worden ingezet, lead of branding?
Mobile Internet Display Advertising is momenteel voornamelijk op CPM-basis, al zal door google nu ook wel CPC worden geintroduceerd. CPM bedragen liggen een stuk hoger dan ‘desktop bannering’, clickratio is echter ook een stuk hoger: gemiddeld 1,5% – 3,5%.
DirectSMS en Hot Advertising (online gratis sms versturen met reclamebericht) wordt afgerekend per verstuurd bericht.
Bluetooth is op fixed-fee basis.
Met vriendelijke groet,
Richard Otto
Allemaal heel interesant ik vraag me af of de affiliate sites als tradetracker ook mobile content gaan aanbieden
@martin, volgens mij komt dat binnenkort, zeker nu mobieltjes zoals de iphone full page content laten zien.
Het is dus nog afwachten
zeer interessant artikel, idd even afwachten!
Sie möchten gerne mehr Geld? Besuch doch mal meine Seite.