Je bezoekers laten bepalen wat hot is en wat niet is een trend op internet. Er komen steeds meer initiatieven die de bezoeker (mede) laten bepalen wat belangrijk, goed of slecht is. Er zijn een aantal methoden die worden gebruikt:
Nomineren en stemmen: Digg is de bekendste vorm. Het laat bezoekers een artikel nomineren om op de site te komen. Eenmaal op de site kunnen de bezoekers gaan stemmen of ze het een goed artikel vinden. De site vindt internationaal navolging, in Nederland heb je klonen als eKudos en MSN Reporter |
|
Beoordelen: Bij deze methode laat je het aan de site (of redactie van de site) zelf over welke berichten er op verschijnen. Vervolgens kan de bezoeker aangeven wat ze ervan vinden door een artikel te waarderen. Dit kan simpel (zoals bij Trouw in de buurt) of met geavanceerdere sterren systemen (zoals bij de Nieuwe Reporter). Deze stemmen kunnen vervolgens de ranking van de artikelen bepalen. | |
Op basis van gedrag: Daarnaast is het ook nog eens mogelijk om simpelweg te kijken naar wat de bezoeker doet. Men hoeft helemaal niet meer te zeggen, maar een artikel lezen telt al als een stem. Dit wordt nu nog het meest gebruikt om te laten zien wat het best gelezen artikel is op weblogs en andere sites (bijv. AD.nl). Het is ook mogelijk om de ordening van artikelen op je website hierdoor te laten bepalen |
Deze methoden worden vaak toegepast in een wat moeilijkere vorm. Er wordt namelijk ook rekening gehouden met de tijd. Als een stukje langer is gepubliceerd neemt de kans op een stem/click toe. Op deze manier maken nieuwere artikelen ook een kans om op de voorpagina te komen. Op Trouw in de buurt gebruiken we ook een op tijd gebaseerd systeem.
Wat ik mij nu af vraag, wat is het beste systeem? En op welke plekken werkt het het best? In principe lijkt het op click-gedrag gebaseerde systeem mij het zuiverst, maar op die manier kiezen mensen niet bewust om een artikel te nomineren of er op te stemmen. Uit ervaring weet ik nu wel dat het systeem van stemmen het best werkt voor User Generated Content zoals de buurtberichten op Trouw in de buurt. Het aantal stemmen op gewoon nieuws is erg laag. Dit komt volgens mij door de grote hoeveelheid ervan, op Trouw in de buurt lopen bijvoorbeeld op een dag een paar honderd artikelen binnen. Iemand hier nog ideeën over?
Het is natuurlijk ook erg afhankelijk van wat je wilt bereiken. Clicks zeggen slechts iets over de aantrekkelijkheid van een headline en niets over hoe het artikel uiteindelijk echt gewaardeerd is door de lezer. Als ik echter lees dat er weinig gestemd wordt op het gewone nieuws door de hoeveelheid ervan dan zou het juist voor dit nieuws aantrekkelijk zijn om dit te laten filteren door stemmen. op die manier kan de lezer op basis van de voorkeur van anderen makkelijker het belangrijkste nieuws eruit halen. Het lastige is dan wel nog dat er weinig mensen geinteresserd zijn om te stemmen op het nieuws omdat het geen user generated content betreft.
Een combinatie van beiden wellicht?
@Michel, wat ik natuurlijk echt zou willen bereiken is dat mensen nieuws krijgen voorgeschoteld dat ze echt interesseert. Door het op Google Maps te plaatsen en het beschikbaar te maken met locatie gebaseerde RSS ben je al een heel eind. Maar dan heb je nieuws uit de regio die je het meest interesseerd, maar dan weet je nog niet wat belangrijk is. Die ordening wordt nu door journalisten gedaan, maar dat is op dit niveau niet meer haalbaar. Daarvoor is een stem/click systeem volgens mij handig. Ik begin steeds meer richting clicks te gaan (maar dan echt clicks op een artikel).
Het probleem met clicks blijf ik toch vinden dat clicks niet altijd iets zeggen over de inhoud. Een pakkende (misleidende) kop kan vaak aangeklikt worden, maar het artikel zelf laag gewaardeerd door lezers. Maar goed, dan spreek je over een ideale situatie. Op een site als Trouw in de buurt is het denk ik wel de beste manier om de populariteit van een artikel te meten.
Is het ingewikkeld een combinatie te maken? Ranking op basis van clicks maar ook een (zwaarder) wegende factor op basis van stemmen? Op de manier kan je beide natuurlijk perfect combineren.
@Michel, nee technisch is alles mogelijk. Het is even zoeken naar een formule om dat goed te doen. Nu zit er al een formule in voor tijd en stemmen, daar zouden dan nog clicks aan moeten worden toegevoegd.