Ik ben eigenlijk een tijdje on hold. Maar na mij een aantal dagen te hebben geirriteerd aan de RSS feeds van AdFormatie (die altijd al irritant was doordat hij de hele tijd net doet alsof er iets nieuws is) en Bright kon ik het schrijven van een stukje niet laten. Men is begonnen te experimenteren (met behulp van WebAds) met adverteren in RSS.
Het is natuurlijk logisch dat men probeert de inspanningen voor de content terug te verdienen. Maar zoals Bright het nu doet door 15 advertentie headlines mee te sturen met 3 berichten vind ik toch duidelijk wat teveel van het goede. En die mening wordt nu al gedeeld door zo’n 31 38 mensen. Op de aankondiging van Bright om te gaan adverteren stromen de afkeurende geluiden binnen. Niet alleen de hoeveelheid is een probleem, ook de link verwijst naar een URL buiten de site van Bright zonder dit te vermelden.
Volgens mij moet dit toch anders kunnen. Plaats eens een advertentie in de content. Dan is het een veel logischer stap voor de lezer om er naar te kijken. Ook adverteerders willen vaak meer betalen om zo dicht mogelijk in de content te staan. Ook het Umfeld is voor adverteerders belangrijk, voor de adverteerder in kwestie (Vodafone) lijkt het mij veel leuker om in de buurt van Telecom berichten te staan. Hoe dan ook, zoals het nu is is het niks. Bright en AdFormatie zijn in ieder geval allebei een RSS abonnee armer. Tegen de tijd dat dit is opgelost hoor ik het graag.
Ook op Marketingfacts inmiddels al ruim een week discussie over deze manier van adverteren (ook door andere Kluwer- en VNU-bladen):
http://www.marketingfacts.nl/berichten/20061022_vakbladen_gebruiken_weekend_voor_rss_advertenties/
@Marco: Ik had het bericht wel gelezen maar daarna niet meer de comments. Dit is toch een gebrek van de RSS readers. Ik kom steeds minder op de sites. Daarom vind ik het ook niet meer dan logisch dat er advertenties worden getoont. Maar dus niet op deze manier.