Van usability heb ik niet meer verstand dan elke fanatieke surfer. Ook ik vind bepaalde dingen onhandig. Probeer bijvoorbeeld maar eens een item toe te voegen bij Platial (je komt inderdaad uit bij het kaartje van mijn geplande vakantie naar Brazilie ;-)) of bij een uitnodiging van LinkedIn niet een tweede account te openen.
Voor usability zijn er allerlei experts, kijk maar eens op Usarchy of bezoek een van de colleges van Rob Punselie. Toch zijn er altijd een aantal ‘oh ja’ items op lijstjes die je een heel eind kunnen brengen. Zo ook bijvoorbeeld het lijstje van Wired over usability, ‘Eight Problems That Haven’t Changed‘. Onderstaand zie je het lijstje, ik heb er een aantal voorbeelden bijgezet van Nederlandse sites die hier nog in zijn getrapt:
- Links that don’t change color when visited (zoals op de Telegraaf site)
- Breaking the back button (ga maar eens terug in het contact formulier van de Postbank)
- Opening new browser windows (die zie je gelukkig bijna alleen nog maar op sites waar je eigenlijk niet mag komen)
- Pop-up windows (zoals soms op AD.nl)
- Design elements that look like advertisements (zoals de service van de Volkskrant, rechtsonderin)
- Violating Web-wide conventions (zoals elke Microsoft site, maar Windows Update in het bijzonder)
- Vaporous content and empty hype (kijk maar eens naar de lenen site van Ulco)
- Dense content and unscannable text (zoals een online krantenartikel)
P.S. Je ziet overigens hierboven dat je beter hoog in de zoekresultaten van Google kan staan dan een advertentie plaatsen.
Gemiddeld krijgen gesponsorde resultaten ongeveer 25% van de clicks, dus het heeft zeker zin daar te staan![:)](https://www.8a.nl/blog/wp-includes/images/smilies/simple-smile.png)
Goeie voorbeelden trouwens, hoop dat ik je er binnenkort nog meer kan geven 😉
Die 25% van de clicks is niet altijd even kwalitatief hoogwaardig. Vaak zijn dit toch mensen die het allemaal niet zo hebben begrepen is mijn idee. In ieder geval zie ik in mijn statistieken dat organische bezoekers vaker terugkomen dan CPC bezoekers.