Via Frankwatching werd ik gewezen op het onderstaande staatje uit NRC Handelsblad.
Het laat zien dat de kranten nog steeds erg groot zijn onder de nieuwssites. Ook de bezoekersaantallen van de krantensites nemen nog steeds toe. De vraag is, moet je dit willen? Hoe groter een medium wordt, hoe minder het er over het algemeen in slaagt om alle behoeften van zijn publiek te bevredigen. Kranten en nieuwssites zijn hier volgens mij een ultiem voorbeeld van.
Vroeger was er nog niet zo’n enorm informatieaanbod, de informatie was redelijk goed te vatten op een enkele plek (zoals de krant) en achtergrondinformatie kan vanuit boeken worden opgedaan.
De informatiestroom en het aantal mediumtypen is enorm toegenomen, toch is de tijd die men besteed aan media hetzelfde gebleven. Mede door de trend van individualisering is het nu mogelijk om waar dan ook precies die informatie te verkrijgen die je wilt hebben. Internet is hierbij het medium bij uitstek, voor mijn vak maak ik bijvoorbeeld gebruik van specialistische nieuwssites (Webwereld, AdFormatie), Weblogs (Frankwatching, MarketingFacts) en RSS. Ik merk dat ik steeds vaker de (mobiele)telefoon laat liggen voor e-mail en vooral IM.
Mijn hypothese is dat massaproducten hun langste tijd hebben gehad, de toekomst lijkt te liggen in juist het zoveel mogelijk op maat aanbieden van relevante informatie die medium onafhankelijk is, je komt dan op buzz-words als filtering, tagging, digitale televisie en weblogs. (N.B. Het is belangrijk om te melden dat dit alleen om informatie en minder om amusement gaat, een film van 1 miljoen euro is nu een maal veel minder goed aan te zien dan een van 200 miljoen).
Het probleem is dat het succes van een passende site niet zozeer is te meten via bezoekersaantallen, maar veel meer via aantallen comments op de site, aangedragen stukken en subscriptions op RSS-feeds. Goede voorbeelden van verschillende grootte zijn:
[…] 8a, 1 mei 2005 […]
Merely wanna comment that you have a very nice website , I like the layout it actually stands out.