Een aantal weken terug schreef ik een stukje over de mogelijkheid van het meten van AdSense met een bepaald script. Op het blog waar het script werd aangekondigd waren veel mensen die aangaven dat het script niet werkte, maar het tegendeel is waar. Bij mij werkt het script uitstekend, er zit een afwijking van maximaal 10% in het aantal kliks dat de AdSense interface aangeeft tegenover de clicks in Analytics. Het script draait nu op twee sites (een Engelstalige en een Nederlandstalige) en de resultaten zijn erg leuk:
- Bezoekers die komen via MSN klikken veel vaker op een advertentie dan bezoekers uit een andere zoekmachine.
- Personen die vanuit een Google AdWords advertentie binnenkomen klikken veel vaker weer op een advertentie dan mensen die via gewone search. binnenkomen.
- Door personen die via een Yahoo!/Overture advertentie binnenkomen wordt minder vaak op een advertentie geklikt dan bij Google CPC bezoekers.
- Mensen uit Gelderland, Groningen en Friesland klikken aanzienlijk beter dan de rest van Nederland.
- Engelstaligen klikken veel beter op AdSense dan Nederlanders, hierbij springen de Canadezen eruit! Belgen en Nederlanders verschillen overigens niet.
- Links vanaf Startpagina dochters leveren veel verkeer op maar vrij weinig kliks.
Ik zou zeggen doe er je voordeel mee!
Indeed leuke cijfers, dat van MSN heb ik vaker gehoord. Dat van de provincies klinkt redelijk toevallig, weet ook niet hoe groot je sample is?
Deze valt wel stevig in de categorie “duh”:
“Engelstaligen klikken veel beter op AdSense dan Nederlanders,”
Zij zullen immers niks begrijpen van wat hier staat, behalve die aardige engels textjes van Google.
@Ruben, de cijfers zijn gebaseerd op een Nederlandstalige site met 11.000 bezoekers per maand en een Engelse met ongeveer de helft. Dat moet dus lukken. Het stond inderdaad niet helemaal duidelijk in het stuk, ik heb het nu aangepast.
Ahh ok dan snap ik het, vond het al verdacht “dom” 😉