Steeds vaker gaan er stemmen op dat RSS niet te begrijpen is voor buitenstaanders en dat de naam zou afschrikken (volgens mij onzin: HEMA, HP en NRC zijn ook afkortingen en daar heeft niemand moeite mee).
Nu RSS (of newsfeeds volgens Microsoft) steeds meer gemeengoed worden via diensten als de Volkskrant nieuwsklikker, Bloglines en de aankomende Internet Explorer 7 wordt het volgens sommigen nog belangrijker om eenduidig naar buiten te treden. Daarom is er nu de Feed Icon standaard.
Ook ik geloof in standaarden, al moet je ook zo reeel zijn dat er erg grote belangen zijn bij het hebben van een eien formaat. Zeker nu het nieuwe RSS/Newsfeed/whatever logo er zo mooi uit ziet. Je kan het logo in allerlei formaten downloaden (2,1MB).
Ik denk dat de sites en namen die je gebruikt in dit bericht juist aantonen dat RSS als naam waardeloos is. Bloglines lijkt me niet het voorbeeld van een laagdrempelige dienst, volgens mij gebruiken alleen “nerds” zoals jij en ik dat.
Volkskrant en Microsoft spreken nooit over RSS en publique, maar over webfeeds (niet newsfeeds toch?) Oh en bloglines gebruikt de term RSS ook niet trouwens, dus misschien zijn ze toch laagdrempelig 😉
Maar ja, hjet logo is chique, en laten we er maar vanuit gaan dat we onze rss xml bestanden voortaan webfeeds noemen. Iemand een idee voor een nederlandse vertaling?
@ Ruben, mijn stelling is dat een naam het succes van iets niet in de weg staat. Die naam krijgt een lading door alles wat er omheen wordt gedaan. ADSL is toch ook niet langer iets engs? In de telefonie zie je overigens veel meer van die afkortingen waar niemand problemen mee lijkt te hebben: UMTS, ISDN, GSM enz.
Daarom denk ik dat dat gedoe rond namen minder zin heeft.
Overigens ik zie dat je je eigen naam ook aan het ‘branden’ bent 😉
Hmm ja je hebt wel een punt inderdaad. Misschien is het probleem meer dat de technologie van RSS minder makkelijk te relateren is aan iets wat we al hebben.
ADSL is gewoon ISDN, maar dan sneller. GSM is gewoon draadloze telefoon maar dan scherper.
RSS is gewoon, uhh, nieuws maar dan wanneer jij het wil en hoe jij het wil, en het kan ook e-mail of banksaldo’s doen enzo, en als je wil kun je ook zelf RSS doen en maken en uhh. Hmmmm. 😉
En indeed, een beetje branding is nooit weg 😉 (en het woord is natuurlijk zorgvuldig gekozen, alle beetjes helpen)