Google is actiever dan ooit. In de afgelopen tijd mochten wij Talk, Desktop 2, Earth en Scholar begroeten. En nu zijn er zelfs berichten van Google OS!!! Toch begin ik te twijfelen over de ideeÃn. Goed beschouwd is zoeken de core business. Dus een uitbreiding naar Desktop Search was logisch. Maar die is nu uitgebreid met RSS lezer en meer van dat soort zaken. Terwijl Google bezig is met allerlei (leuke, dat dan weer wel, wie wil er nu geen GMail account) initiatieven komt de concurrentie steeds dichter bij. Ondanks de lelijke homepage van Yahoo en de latent aanwezige Bill haat (echt kijken naar die link, hilarisch!!!), zijn MSN en Yahoo langzamerhand net zo goed.
Volgens mij moet Google zich met een tweetal zaken gaan bezig houden:
– Zoeken, wat en waar dan ook, dus ook audio, video en vooral WEBLOGS
– Een advertentie platform aanbieden met een zo groot mogelijk bereik (maar ook met print???)
Met die eenvoudige richtlijnen kan het enorme bedrijfskapitaal gerichter worden ingezet. Bouw aan Blogger (voor het bereik), perfectioneer je zoekkracht en probeer relevant te blijven voor bezoekers en adverteerders. Dat betekent dus geen weer icoontjes bij zoekresultaten, beurskoersen, nieuwsberichten, Talk en Gmail.
Google lijkt juist niets meer te investeren in de eigen zoektechnologie. Dit kan bewust zijn omdat het zo schijnt te zijn dat de techniek niet eens in handen is van Google, maar van de universiteit en de techniek straks zomaar verkocht kan worden. Ik denk dus dat Google expres investeert in allerlei andere zaken omdat ze straks juist het zoeken als core business kwijt willen / zijn.
Ik weet het niet. De juiste reactie zou dan juist moeten zijn dat je je patent zover uitbuit dat je de concurrentie zover voor bent dat ze je nooit meer inhalen. In de looptijd van het patent staat de rest stil. Als je dan al weer een stuk verder bent val je voor aanzienlijke tijd niet meer in te halen. Wie kan er buiten Overture en Google nu zo’n goed advertentieplatform bieden?