- 8a, online marketing blog - https://www.8a.nl/blog -

Hoe slim zijn adverteerders


On-line adverteren word steeds populairder [1]. Hoe wordt dit gedaan? Hoe beslist een adverteerder waar hij zijn euro’s uitgeeft en wat voor criteria hanteerd de adverteerder? Op dit moment lijken de keuzes vooral te zijn gebaseerd op een leuke campagne [2]. En de opdracht lijkt te bestaan uit het genereren van zoveel mogelijk bereik voor een zo laag mogelijke CPM. Dit terwijl er volgens mij twee criteria zijn voor succesvol online adverteren:

Relevantie – Dit is het lastigste bereiken, maar met name Viral campagnes laten vaak een hoge relevantie zien. Zo won het bureau Qi [3] een viertal spin-awards voor zijn Heineken campagnes. Toch kan ook zonder viral een hoge relevantie worden bereikt, in B2B advertenties wordt vaak goed gelet of een uiting past bij haar publiek. Bij B2C campagnes kun je daar vaak aan twijfelen. Dus geen BMW campagne op een psychologie website, maar eerder op de Playboy website. Ondanks het succes van AdWords [4] lijkt het nut van relevantie nog lang niet door iedereen te worden ingezien.
Kwalitatief hoog bereik – Voor zo weinig mogelijk geld een zo hoog mogelijk bereik halen is een kunstje voor de gemiddelde marktkoopman [5]. Maar om een merk precies die doelgroep te bieden die hij wil hebben is een heel andere kunst. Nu blijkt het nog steeds heel lastig om te zien of je advertenties de juiste doelgroep bereiken. STIR [6] is een enorme stap in de goede richting, nu weet je behalve dat je mensen bereikt, ook nog eens wie. Met tools als het messaging platform van Optizen [7], Mesagent, kan nog veel meer. Gelukkig is ook de reclamebranche overtuigd en ontwikkelt men verschillende tools [8].
Be Sociable, Share!
  • [9]
  • [10]
  • [11]
  • [12]