Al eeuwen probeert men te voorspellen hoe de toekomst eruit zal zien. Ook ik heb een fetish voor trendlijnen. Vandaag vond ik twee mooie tools:
Intelliseek’s BlogPulse
Met deze tool kun je inzichtelijk maken waarover het meest wordt gepraat. Intelliseek’s BlogPulse [1] is heel goed om te kijken of er nog wat ‘rumour around the brand’ aanwezig is. Hieronder valt te zien wat de beste krant van Nederland [2] is en dat de fusie [3] het AD niet zoveel extra aandacht oplevert.
GoogleDuel
Een handige student [4] bedacht dat je Google ook kon inzetten om te kijken hoe bepaalde kenmerken geralateerd zijn aan andere en bedacht GoogleDuel [5]. Zo laat hij Google kijken of er vaker mannelijke of vrouwelijke verwijzingen zijn naar een naam en voorspelt dan of de naam een mannelijke of een vrouwelijke [6] is. Zo kun je ook kijken of bepaalde imago kenmerken meer bij een bepaald merk passen dan zijn concurrent:
The overall popularity of the names is based on how many web pages mention the names.
Rank | Name | Number of Pages | |
1 | Nrc | 1,220,000 | ![]() |
2 | Volkskrant | 202,000 | ![]() |
Adjective Rankings
For each adjective, shows the percentage of web pages containing each name that also contain
the adjective.
Note: Since the rankings are based on percentages, it doesn’t
matter whether a name is more/less popular (these rankings are
independent of the Overall Popularity above).
Rank | Name | Percentage | |
1 | Volkskrant | 2.158% | ![]() |
2 | Nrc | 2.139% | ![]() |
Rank | Name | Percentage | |
1 | Volkskrant | 0.383% | ![]() |
2 | Nrc | 0.057% | ![]() |
Rank | Name | Percentage | |
1 | Volkskrant | 6.040% | ![]() |
2 | Nrc | 1.041% | ![]() |