De advertentieuitgaven voor internet stijgen steeds verder [1] (pdf). Deze advertentiemarkt is nu grotendeels in handen van twee partijen. Aan de ene kant de advertentienetwerken en aan de andere kant de exploitanten. Op het moment is er een trend waar te nemen. Een aantal grote partijen doet weer zijn eigen advertentieverkoop. Zowel de Telegraaf als PCM hebben hun advertentieverkoop weer in eigen hand genomen [2]. Het lijkt alsof de netwerken terrein verliezen. In het begin had slechts een handjevol personen verstand van het online verkopen van advertenties. En dat wisten die personen zelf blijkbaar ook gezien de vermeende arrogante houding [3] van de netwerken. Maar wat zijn nu eigenlijk de voors en tegens van het uitbesteden of zelf doen van advertentieverkoop?
Zelf doen:
- Je verdient meer geld, de service-fee (vaak meer dan 40%!) voor het netwerk loop je niet mis
- Je bent zelf de beste reclame voor je site, je weet alle ins en outs die relevant kunnen zijn voor adverteerders
- Je kent je bezoeker het best, je weet wat hem aanspreek qua advertenties
- Je kan adverteerders maatwerk leveren
Uitbesteden:
- Netwerken hebben contacten bij adverteerders en mediabureau’s
- Ze kunnen jouw bereik bundelen met andere relevante sites zodat deze beter verkoopbaar zijn
- Netwerken doen niets anders dan het verkopen van advertenties, ze zijn professionals
- Je kan blijven doen waar je goed in bent, je site maken
- Ze nemen je alle traffic rond het plaatsen van advertenties uit handen
De beslissing is dus aan jezelf. Waarschijnlijk loont het met name bij de grotere sites om het zelf te doen. Dan kun je een aantal van de van de voordelen van netwerken zelf in huis halen (professionals, contacten met adverteerders e.d.).