// Reis


In augustus 2006 zijn wij met de auto naar Sint Petersburg op vakantie geweest. Dit is een heel eind rijden en ook een groot avontuur. Buiten het regelen van een visum (dat wij bij de Visumdienst hadden geregeld) is de grootste horde het over de grens komen in Estland. Op internet was hier weinig over te vinden. Dankzij de site van Wij Op het Web hadden we een beetje info. Om andere mensen te helpen hebben we deze beschrijving online gezet. Ook kun je de belangrijkste punten inladen in Google Earth (en je GPS) door dit KMZ-file te downloaden.

In het totaal kost het de grens over komen een aantal stappen (6! om precies te zijn):

  1. Allereerst moet je niet naar de grens, maar naar het Transit-N station in Narva. Wij reden wel eerst naar de grens en werden daar terug gestuurd omdat we geen groen papiertje hadden (dom natuurlijk ;-)). Dit Transit-N station bevindt zich aan het begin van Narva als je uit de richting van Tallinn komt. Je komt dan eerst voorbij een Statoil station, hierna ga je rechts af, een redelijk grote straat in. Na ongeveer 300 meter zie je dan aan je linkerkant een groot ommuurt terrein met veel vrachtwagens erop (je ziet uiteraard alleen de bovenkant. In het midden van de muur die langs de straat loopt zit een slagboom. Hier moet je doorheen. Als je binnen bent moet je naar het hokje rechts van de slagboom. Hier haal je een metaaltje met een nummertje erop.
  2. Na het verkrijgen van het nummertje rijd je door naar het andere eind van het terrein. Hier staat vaak al een rijtje auto’s. Hier moet je auto achteraan in de rij en moet je naar het hokje aan het begin van de rij lopen. Hier lever je je metaaltje in. Dan schrijven daar mensen een groen papiertje uit. Hierop moet je kenteken en automerk. En ook staat er de tijd van aankomst op. Nu is het wachten geblazen. Om de zoveel tijd laat men een rijdje auto’s met het groene papiertje vertrekken.
  3. Als je mag vertrekken mag je naar de grens. Deze is aan de andere kant van Narva. Het makkelijkste is dit te vinden door een andere auto uit je rijtje te volgen, de meesten van hen zijn al heel vaak de grens over geweest. Er zijn twee plekken, een voor vrachtauto’s en een voor personenwagens. Daar kom je bij een slagboom en dan wordt je groene papiertje ingenomen.
  4. Hierna mag je doorrijden tot de grenscontrole van Estland. Hier staan serieuze heren die goed naar je paspoort kijken en vooral kijken of je auto niet is gestolen. Dat betekend dus moterkap open om het chassisnummer te controleren. Dit is makkelijk door te komen.
  5. Dan begint het pas echt, de Russische grens!. Je mag nu doorrijden tot op de brug over de rivier. Hier moet je weer stoppen voor een hekje. Vervolgens moet je uitstappen en naar het hokje aan de rechterkant van de brug gaan. Het hokje aan de linkerkant is voor de voetgangers. In dit hokje krijg je twee papiertjes. Een in het engels. Deze is voor de hele auto en hier moet je een aantal goederen op aangeven. Hierop moeten ook je reisgidsen en mobiele telefoons opgeven. Naar verluid kunnen ze moeilijk doen als je het niet doet. Het andere papiertje is lastiger. Je moet hier je persoonlijke gegevens invullen. Het formuliertje is echter in het russisch! Ik had dan ook mijn voornaam op de plek van de achternaam enzovoorts. Verder is het formulier dubbel ingevuld, je moet beide invullen. Na verloop van tijd wordt je dan doorgelaten en kan je doorrijden naar het echte douane stuk.
  6. Het douane stuk bestaat uit een drietal stopstrepen. Ben je op de eerste aangekomen (bij ons waren er een aantal wachtenden voor ons), dan moet je naar het naastliggende hokje om je paspoort en visum te laten controleren. Je krijgt dan eindelijk de stempel in je paspoort dat je door mag. Dit is goed nieuws, maar nu de auto nog.
    Je gaat vervolgens door naar de volgende stopstreep, hier komen twee personen van verschillende organisaties je auto bekijken op verboden waar. Dit doen ze aan de hand van het briefje dat je op de brug invulde. Bij ons keken ze even snel. Maar Estse auto’s werden daadwerkelijk binnenste buiten gekeerd. Er waren geen touristen verder, maar ik neem aan dat je die kans ook loopt.
    Dan de laatste stopstreep. Deze is om je auto binnen te laten. Hier moet je je autopapieren EN russische autoverzekering (hier kom ik hieronder nog even op terug) inleveren. Dan worden er vage papiertjes geproduceerd en moet je 100 Roebel betalen. Dit kon niet in euro’s, maar omdat wij geen roebels hadden konden ze bij hoge uitzondering ook genoegen nemen met 5 euro (2x zoveel ;-)). En dan ben je binnen!!!

PS1: De verzekering is een andere dan de groene kaart zoals je die in Nederland hebt. Deze geldt niet in Rusland. Je moet daarom een zogenaamde blauwe kaart hebben. Deze kun je al in Nederland krijgen bij Ingosur. Dit vonden wij met 75 euro duur. We hebben daarom besloten dit bij de grens te doen. Dit kan als je aan het wachten bent bij stap 6. Het kantoortje is in het grote gebouw aan je linkerhand. Je moet er door de uitgang in en vervolgens kan je in een klein kamertje je verzekering afsluiten. Dit koste ons 28 euro. In Roebels was dit nog goedkoper geweest. Een duidelijk verschil met Nederland!

PS2: Als je over de grens bent, ben je overgeleverd aan de alom vertegenwoordigde politie. 600 meter over de grens is de eerste politiepost. Hier staat een streep over het wegdek met een stop-bord erbij. Hier moet je zeker stoppen, anders ben je gegarandeerd een boete rijker! Op de weg naar St. Petersburg zijn er nog meer van deze posten. In de stad zelf zijn er schijnbaar op elke straathoek politieagenten. Wij zijn twee keer aangehouden, maar hadden alles goed in orde. Dus geen boete. In ieder geval uitkijken geblazen!

Be Sociable, Share!